Вода .bg  

Второ поред тримесечие потреблението на безалкохолни се свива

След като през първото тримесечие на 2009 г. за първи път от 1997 г. насам беше отчетено намаление на потреблението на безалкохолни напитки (минус 1%), спадът се задълбочава и през второто тримесечие.
Общото потребление на напитки за трите месеца е намаляло с 5%, или с 27 млн. литра, в сравнение със същия период на предходната година. За полугодието то се равнява на 755 млн. литра, а това е с 39 млн. по-малко от 2008 г.
„Резултатите от консумацията на безалкохолни напитки през първото полугодие показват, че кризата е оказала сериозно влияние върху поведението на българския потребител. Въпреки че цените на безалкохолните напитки като цяло се запазват на равнището от миналата година, свиването на семейните бюджети, увеличаващата се безработица и слабият туристически сезон дават своето отражение“, каза инж. Милчо Бошев, председател на УС на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Най-голямо намаление за полугодието - 14%, се отчита при търсенето на напитки от групата „енергийни & спортни“. С 12% по-ниско е потреблението на натурални плодови сокове и нектари (близо 5 млн. литра по-малко от предната година). При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 8%, или със 7 млн. литра. В тази група напитки единствено при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 4%. С по 4% намаление на продажбите се отчита и при при бутилираните минерални води и газираните напитки с изключение на напитките „лайт“, ръстът при които е 24% в сравнение с полугодието на м.г.
Пазарът в сектора се изчислява на около 1.5 млрд. лв.
За 2008 г. беше регистриран годишен ръст в консумацията от 10.8%. Ако тенденцията на спад се запази в тези темпове, като цяло браншът ще отчете в края на годината намаление в продажбите с около 2%.
Това ще задържи потреблението на човек от населението на равнището от 2008 г., т.е. около 242 литра.

Дневник, 21.07.2009, стр.16

        << върни се назад